Vill du ringa till oss?

När får du din ersättning?

Vanligtvis behöver du vänta fyra till fem veckor från det att du skickat in din ansökan om ersättning till dess att vi kan börja betala ut ersättning till dig. Men det finns saker du själv kan göra för att få ersättningen snabbare. Här ger vi dig tips på vad.

Väntetiden blir kortare om du:

  • håller koll på din Att-göra-lista på Mina sidor. Där ser du om vi saknar något från dig.
  • begär arbetsgivarintyg från din arbetsgivare så fort du kan. Det går snabbast om du ber arbetsgivaren att använda sig av arbetsgivarintyg.nu.
  • inte skickar in samma intyg flera gånger. På Mina sidor ser du vilka intyg du redan har skickat in till oss.

Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning de kommer in till oss, och olika ärenden kan ta olika lång tid att handlägga.

Vad beror väntetiderna på?

Våra väntetider beror dels på hur stor mängd ärenden vi har att handlägga för tillfället och dels på att vi har ett nytt handläggningssystem.

Hör gärna av dig!

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på telefon under våra öppettider eller genom att skicka ett meddelande till oss via Mina sidor dygnet runt.

Ring när köerna är som kortast

Blågrön kundtjänstmedarbetarsymbol

Många ringer till oss i början av veckan och precis när vi öppnar på morgonen eller strax efter lunch.

Du har störst chans att slippa långa telefonköer om du ringer senare på för- eller eftermiddagen och mot slutet av veckan.

Här kan du läsa om olika kontaktvägar till oss.

Uppdaterad:
Kategorier: