Arbetslös för första gången

Har du blivit arbetslös och är osäker på vad du ska göra nu? Här hittar du de allra viktigaste stegen du ska följa.

Vill du läsa mer? Klicka på Läs mer längst ner i guiden så slussas du vidare.

  1. Anmäl dig på Arbetsförmedlingen

    Det är viktigt att du anmäler dig på Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Vi kan bara betala ut ersättning för dagar som du är anmäld hos dem.

    Så fort vi får en signal från Arbetsförmedlingen om att du är arbetssökande skickar vi ett brev med mer information till dig.

    Har du redan loggat in på Mina sidor får du brevet där. Annars kommer det med posten.

  2. Logga in på Mina sidor

    Logga in på vår e-tjänst Mina sidor. Där får du information om hur du går vidare med din ansökan. 

    Snabbare utbetalningar med Mina sidor

    När vi har fattat ett beslut i ditt ärende och du har rätt till ersättning kan du få din utbetalning samma vecka som du skickar in din tidrapport via Mina sidor. Vi har utbetalning varje helgfri torsdag. Om du tidrapporterar på Mina sidor senast måndag kväll kan du få din utbetalning samma vecka

    Meddelande via mejl eller sms. Eller både och!

    Registrera din mejladress och ditt telefonnummer under Min profil på Mina sidor. Då får du ett meddelande varje gång du får ett meddelande från oss. Vill du hellre få ett sms kan du välja det.

    Du behöver e-legitimation/BankID för att logga in

    För att logga in på Mina sidor behöver du någon typ av e-legitimation. För att använda Mina sidor från telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Läs mer om e-legitimation/BankID här.

  3. Be om ett arbetsgivarintyg

    Mina sidor, under fliken E-tjänster, begär du att din arbetsgivare fyller i ett arbetsgivarintyg åt dig om du inte redan fått ett. Det kan du också göra direkt från e-tjänsten arbetsgivarintyg.nu.

    Har du haft flera anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg från varje arbetsgivare.

  4. Ladda upp dokument på Mina sidor

    Mina sidor kommer du att få ett antal uppgifter på din personliga Att göra-lista beroende på vad du gjort innan du blev arbetslös. Har du exempelvis studerat, varit sjuk eller föräldraledig kommer du att få frågor om det.

    Om vi ber dig att skicka intyg på vad du gjort kan du ladda upp dem direkt under fliken E-tjänster/Ladda upp dokument på Mina sidor.

  5. Anmäl konto för utbetalning

    Har du redan ett konto i Swedbank eller om du tidigare begärt överföring till konto i annan bank betalas ersättningen automatiskt ut dit. Har du inte det måste du själv anmäla vilket konto du vill att ersättningen ska betalas ut till.

    Anmäl konto hos Swedbank
    Vill du ha ersättningen till ett konto i en annan bank ska du anmäla det hos Swedbank. Vi på a-kassan kan inte ändra konto.

    Lös in avin digitalt
    Finns inget konto anmält får du din utbetalning på en avi. Du kan lösa in avin digitalt på Swedbanks webbplats eller genom att besöka något av Swedbanks kontor.

    Här läser du mer om hur du anmäler konto eller löser in din avi.

  6. Fyll i dina tidrapporter

    Mina sidor fyller du i och signerar dina tidrapporter.

    Varje tidrapport gäller en vecka. Vi kan inte fatta beslut i ditt ärende innan vi fått in den första tidrapporten så vänta inte med att skicka in den.

    Den här filmen visar hur du fyller i din tidrapport på Mina sidor.

  7. Beslut från oss

    När vi fått in alla handlingar som vi behöver i ditt ärende utreder vi om du har rätt till ersättning.

    Så fort vi fattat ett beslut skickar vi det till dig via Mina sidor om du har loggat in där, annars skickar vi hem det till dig. Om du har rätt till ersättning kan vi betala ut den till dig så snart beslutet är fattat. 

    De sex första ersättningsdagarna kallas för karensdagar. De får du ingen ersättning för. När karensen är avklarad får du din första ersättningsdag, det är först då vi börjar räkna av dagar från din ersättningsperiod.

    Utbetalning på torsdagar

    Utbetalning sker på torsdagar men förändras i veckor som innehåller röda dagar. Här kan du se alla årets utbetalningsdagar.

  8. Läs mer

    Här kan du läsa mer om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

Skynda dig att meddela oss!

För att vi ska kunna fatta beslut om och betala ut rätt ersättning har du som söker a-kassa skyldighet att skicka in de uppgifter vi behöver om dig.

Inom 14 dagar ska du meddela oss om din situation förändras. Det kan exempelvis vara att du får ett jobb, startar egen verksamhet, ska börja studera, blivit sjuk, blir medlem i en styrelse eller ansöker om uttag av pension.