Problem med Mina sidor

Mintgrön pratbubbla med text som säger Hur löser jag problemet?

Börja med att tillåta cookies, spårning mellan webbplatser och pop-up-fönster. Prova även med att rensa historiken i din webbläsare och att byta till Google Chrome om du inte redan använder det som webbläsare.

Finns det tillfälliga problem med Mina sidor hittar du information om det på vår startsida.

  1. Cookies, spårning och historik

    För att Mina sidor ska fungera behöver din webbläsare tillåta cookies från minasidor.org och spårning mellan webbplatser. För att vara säker på att cookies och spårning är aktiverat går du in under inställningar i den webbläsare du använder. Här berättar vi var du hittar inställningarna i de vanligaste webbläsarna.

    Google Chrome: Denna webbläsare är vanligtvis förinställd på att tillåta cookies och spårning. Om inte så går du till webbläsarens inställningar, Sekretess och Säkerhet och Webbplatsinställningar. Under Cookies och webbplatsdata väljer du att tillåta alla cookies samt spårning mellan webbplatser.

    Safari: Gå till webbläsarens inställningar och Safari. Under Blockera cookies väljer du att tillåta spårning från aktuell webbplats eller att alltid tillåta spårning. Du kan också behöva säkerställa att spårning inte är blockerat under alternativet Integritet.

    Firefox: Gå till webbläsarens inställningar. Under Sekretess och säkerhet väljer du att tillåta att webbplatser lagrar cookies. Här hittar du även inställningarna för att tillåta spårning mellan webbplatser.

    Microsoft Edge: Gå till webbläsarens inställningar. Under Sekretess och säkerhet väljer du att inte blockera cookies. Här hittar du även inställningarna för att tillåta spårning mellan webbplatser.

    Rensa historiken
    Har du fortfarande problem trots att du tillåtit cookies och spårning rekommenderar vi dig att rensa webbhistoriken i din webbläsare.

    För mobila enheter
    Om du använder en mobil enhet kan du behöva gå in både i webbläsarens inställningar och i enhetens inställningar för att kunna utföra alla åtgärder.

  2. Tillåt pop-up-fönster

    För att du ska få den bästa upplevelsen på Mina sidor behöver inställningarna i den enhet du använder tillåta pop-up-fönster. Här berättar vi var du hittar inställningarna i de vanligaste webbläsarna.

    Google Chrome: Gå till webbläsarens inställningar och välj Avancerade inställningar. Under Innehållsinställningar säkerställer du att pop-up-fönster tillåts och inte är blockerade.

    Safari: Gå till webbläsarens inställningar och välj Säkerhet. Under Webbinnehåll säkerställer du att pop-up-fönster tillåts och inte är blockerade.

    Firefox: Gå till webbläsarens inställningar. Under Innehåll säkerställer du att pop-up-fönster tillåts och inte är blockerade.

    Microsoft Edge: Gå till webbläsarens inställningar ochCookies and Site Permissions. Under Webbplatsbehörigheter säkerställer du att pop-up-fönster tillåts och inte är blockerade.

    För mobila enheter
    Om du använder en mobil enhet kan du behöva gå in både i webbläsarens inställningar och i enhetens inställningar för att kunna utföra alla åtgärder.

  3. Problem med Apple-enheter

    Om du exempelvis använder en iPhone och har problem med att logga in eller signera kan lösningen vara att uppdatera till en nyare version av enhetens operativsystem.

    Den äldsta versionen av operativsystemet som fungerar är iOS13, men uppdatera gärna till den nyaste versionen som finns tillgänglig.

    Om du har en iPhone 6 eller äldre modell kommer du inte att kunna uppdatera till en tillräckligt ny version av operativsystemet för att Mina sidor ska fungera på bästa sätt. Då råder vi dig att istället logga in från exempelvis en dator eller byta till en annan webbläsare som exempelvis Google Chrome, Microsoft Edge eller Firefox.

    Tänk på att...
    det bara går att signera cirka fem gånger under ett och samma tillfälle om du använder en iPhone eller annan Apple-enhet. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns inbyggt i operativsystemet.

  4. Om Mina sidor låser sig

    Ibland händer det att Mina sidor låser sig. Om det händer när du är inloggad kommer här några tips på vad du kan göra för att låsningen ska släppa.

    • Börja med att uppdatera webbläsaren.
    • Hjälper inte loggar du ut från Mina sidor och rensar sedan webbhistoriken i webbläsaren.
    • Är låsningen fortfarande kvar när du loggar in igen? Prova i så fall med att logga in från en annan webbläsare eller enhet. Vi rekommenderar dig då att ta bort den aktivitet du påbörjade tidigare i Mina sidor och börja om helt från början.
    • Får du det fortfarande inte att fungerar? Då behöver du logga ut från Mina sidor och kontrollera att du är utloggad på alla enheter du använt. Vänta sedan 20 minuter innan du loggar in igen. Det är tiden det tar för att bli automatiskt utloggad från Mina sidors server. Om låsningen beror på något i din webbläsare kommer det däremot inte att hjälpa att bli utloggad ifrån servern.
  5. Problem med påbörjade tidrapporter

    Om du använder webbläsarens bakåtknapp när du håller på att fylla i din tidrapport sparas den tidrapporten som ett utkast i Mina sidor. Då måste du först radera det sparade utkastet innan du kan börja fylla i en ny tidrapport.

    Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren. Då undviker du att dina tidrapporter sparas som utkast av misstag.

  6. Äldre operativsystem

    Äldre operativsystem som inte längre får några nya säkerhetsuppdateringar kan göra att du får problem när du ska legitimera dig digitalt.

    Vi rekommenderar därför att du uppdaterar till ett nyare operativsystem i den enhet du använder för att logga in på Mina sidor.