Brister som landar fel

En ny granskning från a-kassornas kontrollmyndighet IAF visar stora brister i kontrollen av arbetslöshetsförsäkringen från Arbetsförmedlingens sida. Dock har en del av kritiken mot Arbetsförmedlingen något missriktat landat på a-kassornas bord.

Publicerad:

I bland annat Sveriges Radio kunde vi i går höra att omfattande brister i kontrollen av arbetslöshetsförsäkringen har lett till hundratals miljoner kronor i felaktigt utbetald ersättning till a-kassornas medlemmar. Bakgrunden till de felaktiga utbetalningarna ligger hos Arbetsförmedlingen.

- Tanken är att Arbetsförmedlingen ska meddela oss på a-kassorna om en arbetssökande bryter mot regelverket och inte söker jobb, säger Affe Mellström som är kassaföreståndare på Byggnads a-kassa.

- Då utreder vi om den arbetssökande ska få en sanktion eller inte.

Bristen ligger hos Arbetsförmedlingen

I nästan hälften av de fall som IAF har granskat har inte Arbetsförmedlingen meddelat a-kassorna att de arbetslösa har misskött sina åtaganden – något som borde ha lett till sanktioner från a-kassorna.

- Om vi inte får dessa meddelanden från Arbetsförmedlingen så har vi ingen anledning att misstänka våra medlemmar för att inte sköta sitt arbetssökande, säger Mellström.

- Därmed har vi inte heller någon anledning att inte betala ut ersättning till dem om de i övrigt är berättigade till det.

Affe Mellström menar att det är väldigt olyckligt att rubriker i media leder fel och att många har uppfattat att det är a-kassorna som brister i kontrollen.

- För den som har tagit sig tid att läsa rapporten framgår det tydligt att det inte finns någon kritik riktad mot oss utan mot Arbetsförmedlingens kontrollfunktion. Självklart hade jag önskat att det hade framgått tydligare med tanke på den mediauppmärksamhet som detta fått.

Uppdaterad:
Sidansvarig: Linda Håkansson