När får du dina pengar?
Vanligtvis börjar vi handlägga ditt ärende efter i genomsnitt två veckor från det att du ansöker om ersättning från oss. Just nu är våra handläggningstider något längre och det kan dröja runt fyra veckor innan vi påbörjar handläggningen.
Varför tar det längre tid?
Dels beror det på att vi införde ett nytt handläggningssystem under hösten förra året. Det innebär nya rutiner och ett helt nytt sätt att arbeta för våra handläggare. Men det beror också på cyberattacken som drabbade a-kassorna i december och som gjorde att alla våra system var stängda under en hel vecka.
För att komma ikapp med alla ärenden jobbar våra handläggare övertid. Vårt mål är alltid att du ska få besked så snabbt som möjligt.
Du kan hjälpa oss att bli snabbare
Vi handlägger alla ansökningar om ersättning i den ordning som de kommer in till oss och olika ärenden kan ta olika lång till att handlägga. Det finns också saker du kan göra som hjälper till att skynda på ditt ärende. Här berättar vi vad:
- Fyll i din ansökan om ersättning noggrant. Det är viktigt att du lämnar uppgifter om allt du gjort under de senaste 13 månaderna.
- Håll koll på din att göra-lista på Mina sidor. Det är där vi meddelar dig om det exempelvis saknas något intyg.
- Tidrapportera så snart du kan. Din allra första tidrapport är en del av din ansökan om ersättning och vi behöver den för att kunna fatta beslut i ditt ärende.
- Meddela oss om förändringar. En förändring kan exempelvis vara att du får ett jobb, börjar ta ut föräldrapenning eller börjar studera.
- Skicka INTE in samma intyg flera gånger - det kan göra handläggningstiden längre än nödvändigt.
Hör av dig om du har frågor
Du är alltid välkommen att höra av dig och kan ringa till oss under våra öppettider. Det går också bra att skicka meddelande till oss via Mina sidor dygnet runt.