Snabbaste vägen till pengarna

Nästan alla våra medlemmar väljer Mina sidor för att sköta sina ärenden hos oss i a-kassan. Du loggar in på Mina sidor när du vill, var du vill och från vilken enhet du vill - från dator, surfplatta eller telefon.

För att logga in på dator behöver du en e-legitimation. Vill du logga in från telefon eller surfplatta behöver du ett mobilt BankID.

Logga in på Mina sidor

Illustration: Mattias Häggström

Mina sidor kan du fylla i och skicka in dina tidrapporter (kassakort), skicka meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida, se vilka intyg vi fått från dig, få information om ditt ärende och se dina utbetalningar.

Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in dina tidrapportert via Mina sidor på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdagen samma vecka.

Beslut och brev direkt till Mina sidor

Vi kommunicerar huvudsakligen via Mina sidor med dig som inte uppgett något annat alternativ. Det betyder att du får dina beslut skickade till Mina sidor. Under Mitt konto/Inställningar kan du ange om du vill få ett e-postmeddelande eller ett sms som talar om för dig när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.

Du behöver senaste versionen av Adobe Reader

Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerad för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor.

Ladda ner Adobe Reader genom att klicka på den här länken.

Så här loggar du in på Mina sidor

Du loggar in på Mina sidor uppe till höger på startsidan här på vår webblats. Du kan också följa den här länken.

  • På nya Mina sidor får du som användare en överblick över ditt ärende på ett helt nytt sätt. Med hjälp av smarta frågeflöden som anpasar sig utifrån din situation får vi dessutom in fler uppgifter snabbare och vi slipper till största delen hanteringen med blanketter.

    En ny Att göra-lista vägleder dig genom din ansökningsprocess och meddelar dig när du har något nytt du behöver göra eller skicka in. Du kan också ladda upp både dokument och bilder inne på Mina sidor i stället för att mejla dem till oss.

    Frågeflöden vägleder dig

    På nya Mina sidor har vi skapat en rad nya e-tjänster i form av frågeflöden som hjälper dig i olika situationer. Flödena kommer till stor del att ersätta de blanketter vi ofta ber dig att komplettera med i dag. Du fyller i och signerar dem direkt på Mina sidor.

    Eftersom det ofta är kompletteringarna som gör att det dröjer innan vi på a-kassan kan fatta ett beslut i ett ärende tror vi att handläggningstiderna kommer att kortas märkbart när vi kan sköta kommunikationen direkt.

    Information i realtid

    Om vi behöver få in uppgifter från CSN eller Försäkringskassan för dig kommer vi att få det i realtid inne på nya Mina sidor. Du får själv se vilka uppgifter vi får in och du kommer att ha möjligheten att kommentera dessa.

    Meddelande via sms eller mejl (eller båda)

    Eftersom kommunikationen mellan dig och oss kommer att ske digitalt får du ett sms eller ett mejl (eller både och) från oss när du får ett meddelande, har en ny uppgift på din Att göra-lista eller när vi vill påminna dig om något. Det gör att du hela tiden är uppdaterad kring vad som händer i ditt ärende och snabbt kan svara.

    Under rubriken Min profil anger du hur du vill att vi ska meddela dig.

    Vi justerar språket

    I samband med uppdateringen byter vi också ut gamla a-kassespecifika ord till mer allmängiltiga. Ett exempel på det är ordet kassakort som byts ut till tidrapport, ett annat är anmälan om arbetslöshet som byts ut till ansökan om ersättning.

    De nya begreppen som är framtagna i samarbete med alla Sveriges a-kassor är lättare att förstå då de lite bättre förklarar vad de innebär.

    iOS 11 kan ställa till med problem

    Du som har hunnit uppdatera din iPhone eller surfplatta till iOS 11 kan få problem med att signera dina tidrapporter och andra flöden på Mina sidor. Felsökning av problemet pågår, men i väntan på det finns det några justeringar du själv kan göra för att undvika problemet. Du kan läsa mer om det här.

    Utkast av tidrapporter har inte kommit med

    Du som tidigare sparat påbörjade utkast av tidrapporter i den tidigare versionen av Mina sidor måste göra om tidrapporterna i den nya versionen. Inga utkast följer med vid överföringen.

    Säg din åsikt om nya Mina sidor

    När nya Mina sidor är lanserade kommer det att finnas en tyck-till-funktion på startsidan som vi vill be dig att använda. Den hjälper oss att utveckla Mina sidor.Ditt svar är anonymt och går direkt till vårt utvecklingsteam som fortlöpande kommer att utvärdera de synpunkter de får in för att kunna utveckla och förbättra a e-tjänsterna.

  • Har du operativsystemet iOS 11 i din iPhone eller iPad kan du få problem när du ska signera med ditt BankID på Mina sidor om du använder Safari som din standardwebbläsare.

    Följande problem kan uppstå vid signeringen och så här kan du lösa dem:

    1. Du får problem att logga in eller att signera en tidrapport.
      Åtgärd: Ladda ner webbläsaren Chrome via AppStore. Chrome är gratis.

    2. Du kan inte skicka in tidrapporten (den är signerad men du får ingen bekräftelse), du fastnar/är kvar på signeringssidan. Du ser lite av sanningsförsäkran, men allt annat är vitt.
      Åtgärd: Logga ut ur Mina sidor och logga sedan in igen ta upp tidrapporten från "Påbörjade". Signera därefter så skickas den in till oss.

    3. Du kan inte logga in, du har signerat men fastnar/är kvar på inloggningssidan och personnumret som skrivits in är raderat.
      Åtgärd: Gå till telefonens inställningar och rensa webbhistorik från Safari. Gå in på Inställningar i telefonen. Sök fram Safari, tryck på pilen och scrolla ner till Rensa historik och webbplatsdata. Tryck på Rensa och pröva sedan att logga in på Mina sidor på nytt.

    4. Din tidrapport är låst (problemet är ovanligt).
      Åtgärd: Avvakta och försök igen lite senare. Låsningen verkar släppa inom 30 minuter.

    Eftersom problemet bara uppstår i webbläsaren Safari som finns på telefon och surfplatta, är vår bästa rekommendation att byta webbläsare i telefonen eller att signera dina tidrapporter på en dator tills vidare. 

    Privatsurf kan vara alternativ

    Ett ytterligare alternativ för att komma runt problemet är att ställa in Privatsurf på telefonen och logga in från privatläget. 

  • För att logga in på Mina sidor behöver du en e-legtimation/BankID. Det skaffar du hos din bank eller hos Telia.

    Vad är e-legitimation/BankID?

    En e-legitimation/BankID är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation, som till exempel ett ID-kort eller ett körkort. Du använder den för att legitimera dig när du är i kontakt med myndigheter och företag.

    Vad är ett mobilt BankID?

    Ett mobilt BankID är en elektroniskt legitimation som du laddar ner till din telefon eller surfplatta. På så sätt har du din elektroniska legitimation med dig hela tiden och kan logga in på Mina sidor var du än befinner dig.

    Vem kan få e-legitimation?

    • Du måste ha ett svenskt personnummer.
    • Du måste vara minst 16 år. Olika banker har dock olika regler för ålderskrav. Hör efter med din bank.
    • Du måste vara folkbokförd i Sverige.

    Hur skaffar jag e-legitimation?

    Logga in på din banks webbplats och följ de instruktioner som du får där. Är du inte internetkund i en bank har du möjlighet att skaffa e-legitimation hos exempelvis Telia eller Nordea.

    Läs mer

    Jag kan inte logga in med min e-legitimation

    Det är din utgivare av e-legitimation som hjälper dig med support och den programvara du behöver ha i din dator eller telefon.

    Testa din e-legitimation via följande länk: Testa e-legitimation

    För installation och uppdatering av programvaran följer du denna länk: E-legitimation.se

    Har du Windows XP eller Mac OS 10.6 eller Linux?

    Dessa operativsystem får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds därmed inte längre av BankID säkerhetsprogram.

    Du behöver uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.

    Har du Windows 8.1?

    Om du har Windows 8.1 och har problem med använda BankID så kan du behöva du uppdatera till den senaste versionen av BankID säkerhetsprogram. Följ då denna länk: Uppdatera till senaste versionen

    e-legitimation.se finns en sammanställning av de vanligaste frågorna och svaren gällande BankID och Mobilt BankID.
  • För att kunna läsa allt på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:

    Webbläsare Så här gör du
    Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.
    Internet Explorer Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster".
    Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därfter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.
    Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".
  • För att du ska kunna upprätthålla en dialog med Mina sidor krävs att din webbläsare accepterar cookies.

    Sedan den 25 juli 2003 gäller lagen om elektronisk kommunikation. Enligt lagen ska den som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning.

    En cookie är en liten textfil med information som ger ett tekniskt stöd som på olika sätt syftar till att förbättra för användarna vid besök på en webbplats. Denna textfil läggs på webbanvändarens dator.

    Mina sidor använder bara temporära cookies

    Det finns två typer av cookies – permanenta och temporära. På Mina sidors webbplats används enbart den temporära typen, så kallade sessionscookies.

    När du besöker Mina sidor skickas cookien mellan din dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Cookien försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via cookies och information om dig som besökare kan inte spåras.

    Ställ in din dator för att acceptera cookies

    Inställning av cookies görs i webbläsaren (webbläsaren är den sidan som du surfar ifrån, som du skriver in din adress på). Inställningen kan göras så att cookies bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor).

    Så här gär du om du vill ställa in cookies från

    Internet Explorer

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess
    3. Klicka på Platser
    4. Skriv en webbadress till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress och klicka sedan på Tillåt
    5. Avsluta genom att klicka på OK.

    Google Chrome
    Som standardinställning accepteras cookies. För att hantera cookies, se nedanstående länk;
    https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv

    (Mozilla) Firefox
    Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg
    2. Välj fliken Sekretess
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor för att tillåta kakor/cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    Safari

    1. Välj Inställningar
    2. Välj Safari
    3. Välj Blockera cookies
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid)
  • För att Mina sidor ska fungera korrekt måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs, då scriptet används på många ställen.

    Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Använd följande inställningar om Javascript skulle behöva aktiveras på din webbläsare:

    Klicka här för Internet Explorer

    Klicka här för Google Chrome

    Klicka här för Firefox

    För Safari:

    1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar
    2. Klicka på fliken Säkerhet
    3. Klicka på Aktivera Javascript
  • Webbläsare uppdateras kontinuerligt och det gör därmed också kraven för vilka webbläsare som är kompatibla med Mina sidor.

    Nedan listar vi de webbläsare som vi genom test vet ska fungera väl med Mina sidor. Andra versioner och webbläsare kan fungera, men de som är listade nedan är de som rekommenderas.

    Mina sidor är testat och fungerar med följande webbläsare
    Internet Explorer 10-11
    Firefox 32 och uppåt
    Google Chrome 40 och efterkommande
    Safari 7 och uppåt

    Om du har Google Chrome

    De senaste versionerna av Chrome kräver att du tillåter körning av insticksprogram (pluginer). Det innebär att du är tvungen att tillåta körning av Nexus Personal på webbsidor där du vill använda ditt BankID.

    För att det ska fungera måste du i den dialogen som visas välja "Kör alltid på den här webbplatsen" och sedan ladda om sidan. Detta måste du göra för varje webbplats där du vill använda ditt BankID.

    Läs mer här

    Behöver du en annan webbläsare?

    Ladda ner Firefox, Chrome och Safari här

    Firefox webbläsare

    Google chrome webbläsare

    Safari webbläsare

  • För att Mina sidor ska fungera optimalt på din bildskärm rekommenderas en särskild upplösning.

    Mina sidor rekommenderar 1024x768 som minsta skärmupplösning. Lägre upplösningar kan få följden att informationen inte får plats på skärmen och således blir förskjuten i höjd- och sidled.

  • Mina sidor visar personlig information. Tänk därför på att rensa datorn från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas på Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp, speciellt om du sitter på en offentlig dator. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.

  • Vad gör jag när jag inte kan logga in med min e-legitimation?

    I första hand ska du kontakta utgivaren av din e-legitimation, (din bank eller Telia), för att få hjälp vid inloggningsproblem. Det finns ett antal testsidor där du kan testa om legitimationen fungerar (se länk nedan). Om den inte fungerar där ska du kontakta den som utfärdat e-legitimationen.

    Om den fungerar där och du har de senaste säkerhetsprogrammen nedladdade men du ändå inte kan logga in i Mina sidor ska du kontakta oss så att vi kan felanmäla problemet. Kom ihåg att ange ditt personnummer.

    Testsida för e-legitimation

    Vilken enhet ska jag välja?

    När du loggar in på Mina sidor väljer du om du vill logga in med e-legitimation på den enhet du är på eller annan enhet. Om du har din e-legitimation (BankID) på den enhet du surfar ifrån ska du välja denna enhet, är din e-legitimation (ditt BankID) på en annan enhet än den du surfar ifrån väljer du på en annan enhet.

    Jag kan inte logga in med BankID i Chrome/
    programmet vill att jag tillåter körning av Nexus Personal

    Den senaste versionerna av Chrome (version 40 eller senare) kräver att du tillåter körning av insticksprogram (pluginer). Det innebär att du är tvungen att tillåta körning av Nexus Personal på webbsidor där du vill använda ditt BankID.

    För att det ska fungera ska du välja "Kör alltid på den här webbplatsen" i den dialog som visas på sidan när du försöker att logga in och sedan ladda om sidan.

    Hur ställer jag in cookies?

    Det gör du under fliken Verktyg i din webbläsare, det är oftast länk eller en ikon uppe till höger på sidan och ser vanligtvis ut som ett kugghjul.

    Där går du vidare till Internetalternativ och därefter till Sekretess. Leta efter rubriken Platser. Där väljer du att tillåta cookies för Mina sidor.

    Varför blir jag utloggad?

    Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Innan du loggas ut får du frågan om du vill logga ut eller fortsätta att vara inloggad. Om du inte har svarat efter 20 minuter loggas du ut automatiskt.

    Mina sidor har låst sig

    Om Mina sidor har låst sig kan det ta en en stund innan låsningen upphör. Prova att logga in på nytt senare.

    Hur läser och skriver jag ut PDF:er?

    För att få upp de PDF:er som finns i Mina sidor behöver du ha den senaste versionen av Adobe Reader installerad på din dator. Adobe Reader är gratis och enkel att installera.

    Om du har problem att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra rekommenderar vi att du loggar ur och loggar in igen för att öppna nästa dokument.

    Ladda ner Adobe reader

    Varför kommer jag inte till nästa steg vid signering?

    Det kan bero på att du behöver godkänna cookies för att komma vidare. Mina sidor använder temporära cookies för att underlätta och förbättra ditt besök på Mina sidor. All information försvinner efter du loggar ut ur Mina sidor.

    Ställ in cookies i webbläsaren under Verktyg – Internetalternativ – Sekretess – platser och välj att tillåta cookies för minasidor.org.

    Varför finns det påbörjade tidrapporter fast jag inte sparat några?

    Om du tryckt på bakåtknappen (pilen högst till vänster på en internetsida) när du håller på att fylla i dina tidrapporter sparas tidrapporten som ett utkast. För att kunna fylla i en tidrapport måste du radera de utkast som är sparade.

    Observera: Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren.

    Jag kan inte skriva ut mina utbetalningsspecifikationer.

    För att du ska kunna göra det krävs det att du tillåter popupfönster. Läs mer om hur du gör det här.

    Jag får upp en grå sida och kommer inte vidare.

    Om du har privat-surf (Privat/Inprivate/Incognito) inställt för att surfa på mobilen, läsplattan eller datorn kan du få problem med att logga in. För att Mina sidor ska fungera korrekt behöver du logga in utan att privat-surfningen är påslagen.

    Behövs Java för att kunna se Mina sidor?

    Nej, Java används inte.

    Är Javascript nödvändigt?

    Ja, för många av Mina sidors funktioner behövs Javascript.

    Läs mer om Javascript här

    Kan jag surfa till Mina sidor via Linux och Unix?

    Ja och nej. Du kan logga in i Mina sidor med Unix med alla typer av e-legitimation, däremot inte med Linux. För att kunna logga in i Mina sidor med ett Linuxsystem behöver du ett Mobilt BankID.

  • Snabbaste och enklaste sättet att sköta dina ärenden i a-kassan är via Mina sidor. Om du inte kan eller vill göra det kan du få tidrapporter (kassakort) hemskickade till dig.

    Detta sker dock inte automatiskt och du måste i så fall kontakta oss.