Så här ansöker du om ersättning

Här berättar vi vad du behöver göra om du blivit arbetslös och söker ersättning från a-kassan.

  1. Skriv in dig hos Arbetsförmedlingen

    Vi kan bara betala ut ersättning för dagar som du är inskriven hos Arbetsförmedlingen. Därför är det viktigt att du skriver in dig hos dem din första arbetslösa dag och anger att du vill söka ersättning från a-kassan.

  2. Logga in på Mina sidor

    Logga in på Mina sidor och fyll i din ansökan om ersättning.

    Ange mejladress och mobilnummer under Min profil. Då får du meddelande via mejl och sms när vi har lagt upp ny information till dig på Mina sidor.

  3. Håll koll på att göra-listan

    Om vi saknar någon uppgift från dig kommer du att kunna se det på en att göra-lista på Mina sidor. För att skicka in intyg eller andra dokument till oss, laddar du upp dem under E-tjänster/Ladda upp dokument.

  4. Skicka in arbetsgivarintyg

    Vi måste ha arbetsgivarintyg för att kunna handlägga din ansökan om ersättning. Har du haft flera olika anställningar behöver vi ett arbetsgivarintyg för varje anställning.

    Du kan skicka in arbetsgivarintyg genom att ladda upp det på Mina sidor. Där kan du även kontakta arbetsgivaren för att begära arbetsgivarintyg om du ännu inte fått något.

    Har arbetsgivaren skickat in intyget digitalt, hittar du det under fliken Nya arbetsgivarintyg på Mina sidor.

  5. Skicka in din första tidrapport

    Skicka in tidrapporten för din första arbetslösa vecka så fort veckan har passerat. Det är först när vi fått den tidrapporten som vi kan besluta om din ersättning. Du fyller i dina tidrapporter på Mina sidor.

    Här kan du titta på en film om hur du tidrapporterar. Med rätt ifyllda tidrapporter slipper du risken att behöva betala tillbaka ersättning som du inte haft rätt till.

  6. Anmäl konto för utbetalning

    Har du konto i Swedbank betalar vi automatiskt ut din ersättning dit. Vill du att din ersättning överförs till ett konto i en annan bank, måste du själv anmäla vilket konto och i vilken bank. Den anmälan gör du hos Swedbank.

    Lös in avin digitalt
    Har du inget konto i Swedbank och inte heller har anmält något annat konto i en annan bank, får du din utbetalning på en avi. Du kan lösa in avin digitalt på Swedbanks webbplats eller genom att besöka något av Swedbanks kontor.

    Här anmäler du konto och löser in digital avi.

  7. Vänta på vårt beslut

    När vi fått all information vi behöver från dig, beslutar vi om din ersättning och skickar beslutet till dig på Mina sidor. Om du ännu inte loggat in på Mina sidor, skickar vi beslutet till din folkbokföringsadress eller till Kivra.

  8. Utbetalning och karens

    Om vi beslutar att du har rätt till ersättning kan du få din utbetalning redan samma vecka som du skickar in din tidrapport. Då behöver du skicka in tidrapporten senast måndag kväll. Vanligtvis betalar vi ut ersättning varje helgfri torsdag.

    När du påbörjar en ny ersättningsperiod är de två första arbetslösa dagarna karensdagar. Det innebär att du inte får någon ersättning för de dagarna. Det är först när karensdagarna är avklarade som vi börjar räkna av dagar från din ersättningsperiod.

  9. Viktigt för dig som är medlem i facket

    Vid varsel om uppsägning
    Har din arbetsgivare varslat om uppsägning eller sagt upp dig på grund av arbetsbrist? Fram tills det att uppsägningen börjar gälla ska du vända dig till ditt fackförbund för att få råd och stöd. Du kan läsa mer om vad som gäller vid varsel och uppsägning på fackförbundet Byggnads webbplats.

    Om du blivit uppsagd
    Har du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist ska du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande din första arbetslösa dag. Följ dessa steg för att ansöka om ersättning från oss på a-kassan.

    Kolla om du kan få sänkt fackavgift!
    Är du medlem i facket när du blir arbetslös, kan du kontakta ditt fackförbund för att se om du kan få en lägre avgift för ditt fackliga medlemskap.

    Kontaktuppgifter till Byggnads

    Kontaktuppgifter till Målarna - välj Kontakt och sedan den avdelning du tillhör

  10. Villkor och regler

    Här kan du läsa mer om de villkor och regler som gäller när du är arbetslös.

Meddela oss om förändringar!

För att vi ska kunna fatta beslut om och betala ut rätt ersättning till dig är det viktigt att du ger oss den information vi behöver. Det betyder att du måste meddela oss om förändringar som kan komma att påverka din rätt till ersättning.

Läs mer här!