För dig som är arbetsgivare
En person som är arbetslös och söker ersättning från a-kassan behöver vid olika tillfällen skicka in arbetsgivarintyg och anställningsbevis till a-kassan. Som arbetsgivare är du enligt lag skyldig att utfärda sådana intyg.
Fakta om arbetsgivarintyg.nu
Ny arbetslöshetsförsäkring den 1 oktober
Den 1 oktober 2025 träder den nya i kraft och nya regler kommer då att gälla för den som söker ersättning från a-kassan. Som arbetsgivare fortsätter du tillsvidare att fylla i arbetsgivarintyget precis som vanlig.
Anställningsbevis
Du har även skyldighet att utfärda åt någon som varit eller är anställd hos dig. På ett sådant måste följande uppgifter finnas med:
- uppgifter om arbetsgivaren
- uppgifter om arbetstagaren
- anställningens start- och slutdatum
- uppgifter om anställningsform
- uppgifter om anställningens omfattning
Så säger lagen
Kravet på att du som arbetsgivare ska utfärda och regleras i lagen om (ALF) under följande paragrafer:
47 § ALF
Ansökan om ersättning görs hos arbetslöshetskassan. Till ansökan skall fogas av arbetsgivaren om den sökandes arbetsförhållanden samt de uppgifter i övrigt som behövs för bedömande av den sökandes . Kan ett sådant bara skaffas med stora svårigheter, får arbetsförhållandena och övriga uppgifter styrkas på annat sätt. Arbetsgivare skall på begäran utfärda intyget enligt formulär som fastställts av Inspektionen för .
och övriga uppgifter skall förvaras bland kassans handlingar.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar föreskrifter om ansökan om ersättning hos arbetslöshetskassan. Lag (2002:545).
47 a § ALF
En ansökan om ersättning ska göras hos arbetslöshetskassan inom nio månader från den sista dagen i den tidsperiod som ansökan avser. Görs inte ansökan inom den angivna tiden är rätten till ersättning för den tidsperioden förlorad, om det inte finns synnerliga skäl. Lag (2009:1437).
Senast uppdaterat: 3 juli 2025